O Γιώργος Ευγενειάδης λέει «Εύγε» στη Διαφορετικότητα από το Διαδικτυακό ΚΔΑΠ ΜΕΑ ΕΝ ΕΡΓΩ!

*Από τη  Φωτεινή Γεωργιάδου

Είχα ακούσει πολλά για τον Σερραίο Εκπαιδευτικό, που με τα καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα- εικονικές επιχειρήσεις Special Sticks και Healthy Bites, είχε γίνει γνωστός σε όλη την Ελλάδα. Είχα την τιμή να γνωρίσω τον Γιώργο Ευγενειάδη στην παρουσίαση του πρώτου του βιβλίου “Απλά και Διαφορετικά:Συνταγές αρτοζαχαροπλαστικής σε διαφορετική διάσταση” στην ιδιαίτερη πατρίδα του ,το Σιδηρόκαστρο. Ένας θετικός άνθρωπος και ένας δραστήριος εκπαιδευτικός που αξίζει να γνωρίσετε!

1.Ποια είναι η σχέση σας με την ιδιαίτερη πατρίδα σας;

Το Σιδηρόκαστρο είναι ο τόπος καταγωγής της μητέρας μου. Η μητέρα μου ήταν η Φεβρωνία Κάνδραλη, την οποία δυστυχώς χάσαμε όταν ήμουν 3 χρόνων. Έτσι, λοιπόν έζησα μέχρι τα τρία μου στο Σιδηρόκαστρο και στη συνέχεια μετακομίσαμε μαζί με τον αδερφό μου, στον τόπο καταγωγής του πατέρα μου, τη Βυρώνεια Σερρών. Κάθε σαββατοκύριακο, όμως, σχεδόν το περνούσαμε στη γιαγιά και τον παππού στο Σιδηρόκαστρο. Ο παππούς μου ήταν ο Γιώργος Κάνδραλης που είχε το μπακάλικο στην κεντρική πλατεία. Ένα παραδοσιακό μπακάλικο με ξύλινα ράφια μυρωδιές του οποίου ακόμη θυμάμαι.

2.  Πως αποφασίσατε, μετά τις σπουδές σας στην Τεχνολογία Τροφίμων, να ασχοληθείτε με την Ειδική Εκπαίδευση;

Τα πρώτα ερεθίσματα στον τομέα της εκπαίδευσης ως επάγγελμα τα πήρα από το οικογενειακό μου περιβάλλον με τον μπαμπά μου εκπαιδευτικό δευτεροβάθμια εκπαίδευσης, ο οποίος ήταν Διευθυντής και Υποδιευθυντής στο Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο Σιδηροκάστρου και τον θείο μου, Ζώτη Στέλιο καθηγητή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρατηρώντας τον σημαντικό και ιδιαίτερο ρόλο του εκπαιδευτικό. Με την ειδική εκπαίδευση δεν είχα ποτέ κάποια επαφή, παρά μόνο στην παιδική μου ηλικία όπου υπήρχε ένα παιδί στη γειτονικά που ήταν “διαφορετικό” από εμάς. Πάντα υπήρχε μια προσπάθεια προσέγγισης αλλά και ένα “αλλά” στη μέση. Μέσα από την εκπαίδευση μου στους μαθητές με αναπηρία γαλουχήθηκα στον τομέα αυτό και είδα μια διαφορετική διάσταση του, της ξεχωριστής επικοινωνίας και της δημιουργικότητας.

3. Ποιες ικανότητες θεωρείτε ότι πρέπει να κατέχει κάποιος για να ασχοληθεί με την Ειδική Εκπαίδευση;

Θα πρέπει να έχει “ψυχή” να αγκαλιάσει τους μαθητές και να αγκαλιάσει τους μαθητές και να τους αντιμετωπίσει ως ισότιμους με όλους μας.

4. Ποια ήταν τα συναισθήματα σας την πρώτη φορά που διδάξατε σε τάξη Ειδικού Σχολείου;

Είναι κάτι το οποίο δεν περιγράφεται, μια θετική ενέργεια με αισιοδοξία μαζί.

5. Διδάσκετε μαγειρική- ζαχαροπλαστική- διατροφή σε παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ποιους στόχους θέτετε για τους μαθητές σας;

Ναι, με την ιδιότητα του τεχνολόγου τροφίμων, διδάσκω παρασκευές τροφίμων στους μαθητές μου. Οι στόχοι είναι πολλαπλοί. Πέρα από την υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων καθώς και κάποια στοιχεία επιστήμης των τροφίμων, υπάρχου και οι στόχοι συνεργασίας και επικοινωνίας των μαθητών μεταξύ τους αλλά και με μένα για να γευτούμε όλοι μαζί ένα τελικό αποτέλεσμα.

6. Ποιο είναι το μάθημα που έχετε διδαχθεί εσείς όσο διδάσκετε τους μαθητές σας;

Η ενσυναίσθηση και η άμεση επικοινωνία χωρίς φίλτρα είναι μαθήματα ζωής από τους μαθητές για μένα.

7. Ποιες είναι οι αγαπημένες συνταγές των παιδιών;

Οι κρέπες και οι τηγανίτες αποτελούν από τις αγαπημένες συνταγές τους. Επίσης, συνταγές που έχουν να κάνουν με ζύμες τους αρέσουν πολύ διότι αναπτύσσουν την κινητικότητα των χεριών.

8. Ας μιλήσουμε για τις καινοτόμες δράσεις Special Sticks και τα Healthy Bites. Πως προέκυψαν ως ιδέα; Μπορείτε να μας περιγράψετε τη διαδικασία και το όφελος που αποκομίσατε;

8. Τα Special Sticks και το Healthy Bites  ήταν εκπαιδευτικά προγράμματα των μαθητών της μαγειρικής του ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) Ν. Ηρακλείου Αττικής σε συνεργασία με τo Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, (ΣΕΝ/JA Greece).  Ουσιαστικά ήταν εικονικές επιχειρήσεις που έτρεχαν σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η απήχηση του κόσμου σ’ αυτές ήταν απίστευτα συγκινητική τόσο για μένα όσο και για του μαθητές. Οι μαθητές μας συνεργάστηκαν και στις δυο περιπτώσεις με μαθητές τυπικής εκπαίδευσης στα Special Sticks με τους μαθητές του 1ο ΕΠΑΛ και 6ου ΓΕΛ Ν. Ιωνίας και στα Healthy Bites με τους μαθητές του Κολλεγίου Αθηνών.
Τα Special Sticks ήταν μπαστουνάκια σφολιάτας σε τρεις διαφορετικές γεύσεις και τα Healthy Bites ήταν μπισκότα με βάση το ρεβίθι σε αλμυρή και γλυκιά εκδοχή όπου η σκευασία τους περιείχε ένα διατροφικό παιχνίδι με κάρτες.
Απώτερος στόχος αυτής της διαδικασίας ήταν οι μαθητές αποκτήσουν εμπειρία και γνώση, η οποία θα μπορούσε να τους φανεί χρήσιμη στην μετέπειτα επαγγελματική τους εξέλιξη. Όλη η προσπάθεια είναι βασισμένη στην ιδέα της ευγενούς άμιλλας, η οποία λειτουργεί ως εφαλτήριο για την ανάδειξη εννοιών όπως αυτής της συνεργασίας, της αλληλοβοήθειας, της αποδοχής, της προσπάθειας και της αξίας της συμμετοχής προβάλλοντας τον καλύτερο τους εαυτό. Όλα τα παραπάνω τα οποία και αντιλήφτηκε ο κόσμος συν το ότι τα προϊόντα ήταν εύγευστα και πρωτότυπα συντέλεσαν στην επιτυχία τους.

9.Στις δράσεις αυτές συμμετέχουν  παιδιά μη τυπικής και παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Πώς ήταν αυτή η συνεργασία και τι εντύπωση σας άφησε;

Η συνεργασία ήταν μαγική. Η συνεργασία των μαθητών τυπικής και ειδικής εκπαίδευσης ήταν άψογη και αιφνιδίασε ακόμη και εμάς τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

1

10. Έχετε βιώσει ποτέ ρατσισμό και προκατάληψη εις βάρος των μαθητών σας σας ; Αν ναι, πως το διαχειριστήκατε;

Είναι κάτι το οποίο ακόμη το αντιμετωπίζουμε. Τις περισσότερες φορές ο ρατσισμός επικαλύπτεται από αισθήματα έκφρασης συμπόνοιας και οίκτου, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο.

11. Έχετε δημιουργήσει το δικό σας site, το evgegeorge.weebly.com. Πως προέκυψε αυτή η ιδέα; Τι θα διαβάσει ο νέος επισκέπτης της σελίδας σας;

Ήταν μια ανάγκη που προέκυψε από τον τρόπο που προβάλλονταν η ειδική εκπαίδευση μέχρι τότε. Δυστυχώς στο μεγαλύτερο βαθμό της υπήρχε ένα πέπλο οίκτου και στεναχώριας. Αποφάσισα μέσα από τις δράσεις να την προβάλλω διαφορετικά, να δείξω το χαμόγελο, την αισιοδοξία και την έκρηξη δημιουργικότητας που προκύπτουν από τα σχολεία λέγοντας ένα Εύγε στη Διαφορετικότητα σε όλες της τις μορφές

12. Πριν από λίγους μήνες εκδόθηκε το πρώτο σας βιβλίο “Απλά και Διαφορετικά”. Πως προέκυψε η ιδέα να γράψετε ένα βιβλίο με συνταγές ;

Πρίν 5 χρόνια περίπου, 5 μαθητές με αναπηρία, με κοιτούσαν στα μάτια και περίμεναν κάτι από έμενα, κάτι διαφορετικό. Κάπου εκεί γεννήθηκε η ιδέα, με ερεθίσματα μέσα στο σχολείο που ερχόταν σε αντίφαση με αυτά έξω από αυτό. Έτσι απλά, αλλά όντως με διαφορετική ματιά.

13. Τι το “διαφορετικό” βρίσκει κανείς ξεφυλλίζοντας το βιβλίο σας ;

Ξεκινώντας από τα υλικά και τα σκεύη τα οποία οπτικοποιούνται αναλυτικά, ακολουθούν βήματα με σκίτσα και όλα αυτά χωρίς χρώμα παρέχοντας στον αναγνώστη ηρεμία και ασφάλεια κατά την ανάγνωση κάτι το οποίο είναι επιθυμητό για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού. Ουσιαστικά αποτελεί μια πρόταση των μαθητών μας εκφράζοντας παράλληλα την πραγματικότητα της δημόσιας εκπαίδευσης .
Ο στόχος είναι να δείξουμε (βάζω και τους μαθητές μου μαζί) μια διαφορετική πλευρά, αυτή της σχολικής πραγματικότητας, της απλότητας, της διαφορετικότητας, της έλλειψης ανταγωνισμού, της συμπερίληψης, της επικοινωνίας και της οικογενειακής συνάθροισης και των σωστών πρότυπων. Δηλαδή όλα όσα δεν προβάλλονται αυτά τα τελευταία χρόνια μέσω της έξαρσης της μαγειρικής.

14. Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε μια συνταγή από το βιβλίο σας ως αγαπημένη;

Όχι, όλες συνδέονται με αναμνήσεις είτε από τους μαθητές μου είτε από το οικογενειακό μου περιβάλλον, πλημμυρίζονται από συναισθήματα και αγάπη.

15. Θα υπάρχει συνέχεια στη συγγραφή; Έχετε σκεφτεί το επομένο βιβλίο σας και ποιο θα είναι το περιεχόμενο του;

Είμαι ήδη στην ολοκλήρωση του, καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχετε σύντομα στα χέρια σας το «αδελφάκι» του Απλά και Διαφορετικά!

O Γιώργος Ευγενειάδης είναι Τεχνολόγος Τροφίμων με μεταπτυχιακές σπουδές στην «Διασφάλιση Ποιότητας Τροφίμων» και στην «Εκπαίδευση – Κατάρτιση Ατόμων με Αναπηρία & Μαθησιακές Δυσκολίες – Ανάγκες». Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως αναπληρωτής καθηγητής στη Δημόσια Ειδική Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διδάσκοντας την επιστήμη των τροφίμων, χρησιμοποιώντας ως εργαλεία τη μαγειρική, τη ζαχαροπλαστική και το χαμόγελο. Παράλληλα εργάζεται ως εκπαιδευτής ενηλίκων σε διάφορα Δημόσια ΙΕΚ και στο ΙΕΚ της Σιβιτανιδείου Σχολής Τεχνών & Επαγγελμάτων. Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων και εκπαιδευτής ΕΦΕΤ της υγιεινής και ασφάλειας χειριστών τροφίμων. Γνωρίζει την ελληνική νοηματική γλώσσα και την γραφή Braille.